En efter en mycket god natts sömn startar vi morgonen med en frukost på rummet.

Väl förberedda som vi är har vi tagit med oss lite nödproviant från Sverige bestående av hårt bröd och kaffe.

Efter frukost är vi redo att möta Yoshie, som ska ta oss till den första förskola, Chikusa- daycare center. Där ska vi möta director Kyoka Hiraiwa, som har varit hos oss på Fäboden och hälsat på tidigare. vi börjar med att dricka en kopp grönt te och blir presenterade för hennes man och son, som även de arbetar i företaget. senare får vi även veta att också sonens fru arbetar där samt att deras två barn går på förskolan .Grundaren till företaget var sonens farfars farfar och förskolan firade 60 år för några år sedan.
Under testunden lämnar vi över våra presenter från barn på Wåga och Wilja. de mottog dem vördnadsfullt och till vår förvåning har även dem presenter till oss. Under pratstunden får vi hjälp av Yoshie att introducera Nalle-Maja för dem. vi berättar om hur vi arbetar med Nalle och att hans vän Nalle-Maja vill bo på en Japansk förskola.
De lovar att ta hand om Nalle-maja, men de har lite svårt att uttala hennes namn och vi säger att de kan byta till ett Japanskt namn. Vi är sedan med när de lämnar över Nalle-Maja till barnen (vi lägger dock inte ut några bilder med barn på till bloggen) Barnen jublar över att få en nalle ända från Sverige och lovar att skicka bilder på vad Nalle-Maja är med om i Japan. Vi hoppas att det blir som Yoshie uttrycker, ett Worldproject!

De lovar att ta hand om Nalle-maja, men de har lite svårt att uttala hennes namn och vi säger att de kan byta till ett Japanskt namn. Vi är sedan med när de lämnar över Nalle-Maja till barnen (vi lägger dock inte ut några bilder med barn på till bloggen) Barnen jublar över att få en nalle ända från Sverige och lovar att skicka bilder på vad Nalle-Maja är med om i Japan. Vi hoppas att det blir som Yoshie uttrycker, ett Worldproject!
En likhet med våra förskolor är att den här förskola har åldershomogena grupper. En stor skillnad på förskolorna i Japan är att barnen börjar redan vid två månaders ålder. På deras avdelning sover barnen i spjälsängar och de har även ett stort område med speciella mattor för att lära sig att krypa på.

En annan stor skillnad är att alla avdelningar består av ett rum. Vi ser inte så mycket material, utan mycket tomma ytor. Från ca tre år har varje barn sin egen låda med kritor, papper, ask med konstruktionsmaterial och pennor. Från fyra år har varje barn ett eget hopprep.


En annan stor skillnad är att alla avdelningar består av ett rum. Vi ser inte så mycket material, utan mycket tomma ytor. Från ca tre år har varje barn sin egen låda med kritor, papper, ask med konstruktionsmaterial och pennor. Från fyra år har varje barn ett eget hopprep.

På den här förskolan äter barnen på sin avdelning. Bord och stolar är VERKLIGEN anpassade för barnen. stolarna är hälften av våra små stolar.

Här ser vi en skillnad mellan de olika förskolorna som vi besöker då den andra förskolan har en matsal.


När de äldre barnen nyttjar matsalen, som används även till annat, kan de yngsta stå på övervåningen och studera vad de äldre gör. Något som pedagogerna berättar att barnen uppskattar.
Från att man är tre år får barnen lära sig att äta med pinnar. Det finns även en plansch som beskriver hur man gör.

De andra två förskolorna som vi besöker, är även dem familjeföretag, men dessa två är väldigt nybyggda.
när vi kommer till deras gård ser vi en spännande trappa med rutschkana, som tror är en rolig leksak. de berättar att det är en utrymningsväg för de barn som är på övervåningen. Tänk att ha brandövning på den förskolan! överlag kan vi se att säkerhetstänkandet är högt. På alla förskolor sitter planscher som beskriver hur man gör första hjälpen och i hallarna finns hjärtstartare.
den fina flaggan ni ser på bilden är även den återkommande på alla förskolorna och även på andra hus. Vi får förklarat för oss att det är en symbol för segel och att den används för att de snart ska fira pojkarnas dag i Japan. Vi undrar förstås genast om flickorna har en dag, och som tur är så har även de en dag fast i mars.

den fina flaggan ni ser på bilden är även den återkommande på alla förskolorna och även på andra hus. Vi får förklarat för oss att det är en symbol för segel och att den används för att de snart ska fira pojkarnas dag i Japan. Vi undrar förstås genast om flickorna har en dag, och som tur är så har även de en dag fast i mars.
Yoshie har uppmärksammat hur vi har förundrats över toaletter i japan. det började ju med toalett tofflorna. På förskolorna har de många toaletter på varje avdelning och de är väldigt åldersanpassade. De yngsta har stöd att hålla i, formade som elefanter.
Barnen som är tre till fyra år och kanske vill ha lite avskildhet har halva dörrar. Barnen känner sig avskärmade, men pedagogerna kan se över.
Från att barnen är fem år har de hela dörrar och är redo för toalett tofflor!
Utemiljön på alla förskolorna är liten men välplanerad. De har en inhägnad gård med diverse lekredskap och alla har blommor.
Utöver detta har förskolorna även en takterass med pool till Petras stora förtjusning. Hon planerar en flytt till Japan alternativt utveckla Wåga & Wiljas gårdar! 

Poolerna är inte öppnade för säsongen, men vi ser bilder på hur barn och pedagoger badar tillsammans!

Barnen som är tre till fyra år och kanske vill ha lite avskildhet har halva dörrar. Barnen känner sig avskärmade, men pedagogerna kan se över.

Från att barnen är fem år har de hela dörrar och är redo för toalett tofflor!

Utemiljön på alla förskolorna är liten men välplanerad. De har en inhägnad gård med diverse lekredskap och alla har blommor.

Utöver detta har förskolorna även en takterass med pool till Petras stora förtjusning. Hon planerar en flytt till Japan alternativt utveckla Wåga & Wiljas gårdar!


Poolerna är inte öppnade för säsongen, men vi ser bilder på hur barn och pedagoger badar tillsammans!
Förutom badbilder ser vi hur förskolorna börjat att använda dokumentation. En av förskolorna verkar ha kommit en bit på väg i att dokumentera vad barnen är intresserade av. De har även påbörjat att arbeta projekterande.

Vi får ta del av hur de yngsta barnens intresse för ljud utmynnat i ett musikprojekt. När Yoshie hör detta bjuder hon in pedagogerna att ta del av vår föreläsning på onsdag.
Innan våra besök på Japanska förskolor trodde vi att det skulle vara större skillnader än det faktiskt är. Även den japanska läroplanen för förskolan påminner om vår svenska. En stor skillnad är dock att de flesta förskolor i japan undervisar barnen och förmedlar kunskap, medan vi på Wåga & Wilja är medforskande. Samtidigt verkar de väldigt intresserade och nyfikna på vårt arbetssätt och vi ser ju även ett exempel på pedagoger som utgår från barnens intressen. Något som glädjer oss är att se den enorma värme och glädje som pedagogerna visar barnen. De liksom vi, älskar verkligen sitt arbete!
Alltså det där m pool tycker jag absolut vore någonting att ta efter.... :-)
Spännande mat!!